Do czytania

  1. Ku przestrodze: jak nie stosować metryk DORA. Niespodzianka! Oczywiście, że chodzi o porównywanie zespołów. ⏩️ https://thenewstack.io/the-wrong-way-to-use-dora-metrics/

  2. O frameworku Shape Up już kilka razy mogliście w Ścianach przeczytać. Natomiast tutaj wskazówki i lekcje wyciągnięte z praktyki jego stosowania. ⏩️ https://www.mindtheproduct.com/7-lessons-from-trialling-basecamps-shape-up-methodology/

  3. Sytuacja na rynku pracy dla Scrum Masterów i Agile Coachy zmieniła się w ostatnim czasie znacząco. El Dorado się skończyło. O tym, jak radzić sobie w nowej rzeczywistości. ⏩️ https://www.linkedin.com/pulse/whats-wrong-agile-community-my-view-scott-seivwright-q7iae/

  4. Trochę reklama pluginu w Jirze, trochę sensownej wiedzy na temat połączenia OKR z celami sprintów w Scrum. Choć widać, że osoba niespecjalnie interesuje się frameworkiem, bo zupełnie pominęło największy łącznik, czyli CEL PRODUKTU. ⏩️ https://medium.com/oboard-okr-software/okr-vs-scrum-e7ce4ed6ada5

  5. Przydatny materiał, jeśli jesteście częścią organizacji, stosującej podejście OKR do budowania celów i chcecie przeprowadzić audyt waszych działań - a przynajmniej do tego mnie ten materiał zainspirował. ⏩️ https://productdiscoverygroup.com/learn/our-half-baked-adoption-of-okrs

  6. Jak na Ultimate Guide to wskazówki są raczej podstawowe, ale wciąż istotne i przydatne, więc warto zajrzeć, jeśli planujecie odpalenie ankiety. ⏩ https://www.productcompass.pm/p/the-ultimate-guide-to-effective-surveys

  7. Ile złych właściwości roadmap znajdziecie w swojej implementacji? ⏩️ https://www.leahtharin.com/p/7-fails-of-roadmap-making

  8. Marty Cagan daje wskazówki, po których możecie poznać, czy pracujecie z dobrym Product Coachem (wymyśla te role jak szalony) czy złym. Zasadniczo weźcie antywzorce po prostu coacha i odnieście je do pracy PO i gotowe - możecie pisać jak Marty. ⏩️ https://www.svpg.com/good-product-coach/

  9. Spojrzenie na pryncypia, kierujące Agile Manifesto w 2000 roku i jak istotne są one dzisiaj. Które z nich straciły na wartości, a które powinny być jeszcze ważniejsze? ⏩️ https://ageling.substack.com/p/how-relevant-are-the-agile-principles

  10. Bardzo ciekawe połączenie pracy nad produktem oraz uzależnienia od strzałów dopaminy i nowości, które się z nimi wiążą. O ile byłbym ostrożny ze zbyt długim planowaniem i rozciąganiem strategii, to rozumiem, że przesadne skakanie pomiędzy kierunkami jest równie złe. ⏩️ https://andrewchen.substack.com/p/how-novelty-effects-and-dopamine

  11. Teatrzyki w organizacjach to norma. Prawdopodobnie każdy z nas widział teatrzyk agile, teatrzyk discovery, czy - jak w tym materiale - robienie teatru z zarządzania ryzykiem. ⏩️ https://theitriskmanager.com/2024/05/12/failureship-and-risk-management-theatre/

  12. Wskazówki dla osób, które czują się przeciążone w pracy i zalane obowiązkami. ⏩️ https://thenewstack.io/dealing-with-chaos-a-guide-for-leaders-feeling-overwhelmed-at-work/

  13. To już jest koniec. Nie ma już nic - a szczególnie PO. Wszyscy jesteśmy teraz Product Managerami. ⏩️ https://jeffgothelf.com/blog/we-are-all-product-managers-now/

  14. Feature factory to kolejna z koncepcji pracy organizacji, która jest źle rozumiana lub nadużywana w kontekście pracy zespołu. Maarten Dalmijn uderza w celne wskazówki radzenia sobie z tym antywzorcem poprzez planowanie w Scrumie. ⏩️ https://dpereira.substack.com/p/how-humble-plans-can-beat-the-feature-aa8

  15. Przyjemna lektura dla każdego, kto stoi przed wyzwaniem budowania nowego zespołu lub widzi taką potrzebę w niedalekiej przyszłości. ⏩️ https://bakadesuyo.com/2024/02/team/

  16. Sprawdźcie ile z poniższych, złych zachowań zarządów/szefostwa uda wam się rozpoznać. Smutne, bo prawdziwe. ⏩ https://ageling.substack.com/p/7-ways-leaders-cripple-their-organizationbvv

  17. Dobrze wiedzieć, że nie tylko ja walczę o dobre imię Story Pointów. ⏩ https://medium.com/@Barryovereem/why-story-points-are-not-trash-ca32cd89d74e

  18. Brakuje mi w tym materiale definicji ‘organizacji platformowej’, aby lepiej ocenić, czy zaprezentowany manifest jest tylko dobry, czy wyborny - niezależnie warto zaznajomić się z zaprezentowanymi zasadami i ocenić, czy nam się one przydadzą, a większość jest spoko. ⏩️ https://stories.platformdesigntoolkit.com/a-manifesto-for-the-platform-organization-ea1837f1d3b5

  19. Ikigai to model, który w ostatnim czasie zaczyna być coraz bardziej popularny, a tutaj mam jego dwa potencjalne zastosowania - najpierw z personalnymi OKR (⏩️ https://eleganthack.com/using-ikigai-with-personal-okrs-to-set-and-achieve-your-goals/), a później jako forma spotkania zespołowego (⏩️ https://www.funretrospectives.com/ikigai/)

  20. Kontynuując trend dzielenia się pomysłami i narzędziami pomagającymi radzić sobie ze stresem, nadmiernym myśleniem i wątpliwościami w pracy, oto kilka przydatnych wskazówek od Johna Cutlera, który jest jednym z moich ulubionych specjalistów ds. produktów w Internecie. ⏩️ https://cutlefish.substack.com/p/20-things-ive-learned-as-a-systems-f95

  21. Troszkę inne spojrzenie na “performujące” zespoły niż model Tuckmana, a raczej - moim zdaniem - coś, czym można go uzupełnić. ⏩️ https://knowledge.insead.edu/leadership-organisations/six-dimensions-winning-teams

  22. Już kiedyś wrzuciłem do ściany materiał o budowaniu wymagań biznesowych w formie opowiadania powieści, a tutaj o podchodzeniu do badań użytkownika, jak do sztuki teatralnej. ⏩️ https://alistapart.com/article/user-research-is-storytelling/

  23. Jak jedno pytanie potrafi otworzyć dyskusję na wiele tematów. ⏩️ https://failfastmoveon.blogspot.com/2024/05/how-do-we-make-money.html

Do oglądania | słuchania

  1. Ciekawa inicjatywa i narzędzie pracy w organizacji, przygotowana przez Nigela Thurlowa i profesora Dave Snowdena, czyli Hexi. Wygląda i brzmi ciekawie, może jeśli nie będzie kosztować milionów, to się zainteresuje. ⏩️ https://youtu.be/AEf1BCffimA?si=t7gGMZRBlSPHfHX5

  2. Kanał Continues Delivery z cenną pomocą w trudnej sytuacji branżowej, w jakiej znalazły się osoby pracujące w IT. ⏩️ https://www.youtube.com/watch?v=JcQ7Np4D-Rs

  3. Inspirująca do szukania podobieństwa w swojej organizacji do tego, o czym panowie rozmawiają jako pułapkach czy antywzorcach Product Discovery. ⏩️ https://youtu.be/KMZ9EfNNvhY?si=LvuLRT24fRKjPdTe

  4. Jeff Gothelf pokazuje, jak przejść od postawionej hipotezy do eksperymentów, mających na celu weryfikacja słuszności podążania za nią. ⏩ https://youtu.be/LF6ub085dHg?si=ztCXgupibB6OEX60

  5. Polecam ten film o product backlogach - od pomysłów na struktury, którymi można się zainspirować, po strategie utrzymywania ich w dobrym i zdrowym stanie (przy okazji, używam bumerangu strategia od wielu lat po powrocie do pracy z wakacji - działa jak marzenie). Dobrze wyjaśnione i myślę, że obejmuje wszystkie pomysły, które słyszałem w przeszłości, więc solidna rekomendacja ode mnie. ⏩️ https://www.youtube.com/watch?v=iPYT4UScwII

  6. Stephanie Rogers rozmawia na swoim podcaście o budowaniu kultury porażek (ale takiej zdrowej) na rzecz innowacji i uczenia się z Amy Edmondson, profesorką na Harvardzie. ⏩️ https://www.produxlabs.com/product-thinking-blog/2024/5/28/episode-173-building-a-healthy-failure-culture-for-innovation-and-learning-with-amy-edmondson-professor-at-harvard

Heheszek

alt_text