Do czytania

  1. Zaczynamy od udowodnienia, że model Spotify nie jest tym, czym się wydaje i skoro samo Spotify z niego nie korzysta (powiedzmy), to i wasze organizacje tego nie powinny robić. ⏩️ The Spotify Model of Scaling – Spotify Doesn’t Use It, Neither Should You
  2. Przyznam sie szczerze, że dosyć mocno cringe’owałem czytając ten materiał, aczkolwiek może dlatego, że nie jestem kobietą w miejscu pracy, dominowanym przez większość mężczyzn. Osobiście uważam, że nie ma z tymi metaforami nic dziwnego. Metafory to metafory. Odnosimy się do czegoś znajomego, aby wytłumaczyć coś skomplikowanego - i tyle. ⏩️ Retire These Metaphors & Reframe the Discussion to be More Effective
  3. I cyk! Dorzucam kolejne, przydatne prawo do swojej listy. Mówi ono, że „…jeśli większość wyników nie zostanie powtórzona, wówczas każdy wynik, który wyróżnia się jako interesujący, najprawdopodobniej jest błędny”. W materiale, jak z niego korzystać przy planowaniu. ⏩️ Roadmaps and Twyman’s Law
  4. Co tak naprawdę powinniśmy mierzyć w naszym procesie discovery? ⏩️ How do you measure product discovery?
  5. Wiązanie mechanizmów panujących w organizacjach, w interakcjach ludzkich i nie tylko, do modeli, które możemy zaobserwować w naturze, to coś, czego nie spodziewałem się przeczytać - miłe i sensowne zaskoczenie. ⏩️ Enhancing Organizational Performance with Ecological Models
  6. Całkiem dobrze opowiedziana historia, w której autor opisuje przejście organizacji/zespołu od struktury opartej na zespołach komponentowych, do bardziej produktowych oraz jak w tym pomógł rosnący na popularności FAST Agile. ⏩️ Case Study: from Component Teams to Team Topologies to FaST Agile
  7. Bardzo podobał mi się ten tekst, w którym to widzę nie tylko zagrożenie opisane na podstawie Marty Cagana, jego książek i licznych publikacji czy wystąpień, ale również to, co się dzieje przy okazji stosowania AI i np. rekrutacji Scrum Masterów czy nawet developerów - zadania domowe z kodem? To już przeszłość. ⏩️ The dark side of Marty Cagan’ization
  8. Czytanie krytycznych opinii na temat mechanizmów i rozwiązań, które osobiście uważacie za sensowne lub “działające”, rozwija i buduje obraz postrzegania ich przez osoby - byćmoże - sceptyczne w waszych zespołach. Tutaj facet ma trochę racji, aczkolwiek zbytnio skupia się na twardych zasadach, jakie przeczytał na stronie konsultantów LeSS, a mniej za tym, co się za nimi faktycznie kryje. ⏩️ 5-Minute DevOps: Feature Team Strawman Fallacy
  9. Historia powstania playlisty “Discovery Weekly”, która okazała się absolutnym hitem Spotify. O autonomii zespołów w Spotify, o kulturze pracy z produktem i wartościach, jakie kierowały firmą. ⏩️ The Product Model at Spotify
  10. Wszyscy znamy cytat potencjalnie wypowiedziany przez Henry’ego Forda (potencjalnie, ponieważ nie jest w 100% pewne, że to jego, dokładne słowa). ⏩️ When You Should Not Listen to Your Customers
  11. Pierwsza część serii mającej na celu wprowadzić katę (metodę znaną z opanowywaniem sztuk walki) do usprawniania retrospektyw z zespołem. ⏩️ Revitalizing Agile Retrospectives with Katas: Part 1
  12. OKR to bardzo rozdmuchany, a jednocześnie przydatny model konstruowania koncentracji zespołu, organizacji i nadawania kierunku dla ich wspólnego działania z produktem. Natomiast pomimo wyraźnych korzyści wiąże się z nimi sporo niebezpieczeństw. ⏩️ Are OKRs improving or inhibiting decision-making?
  13. Nie wiedziałem, że ekipa Corporate Rebels poza konsultacjami, interesuje się kupowaniem całych firm i eksperymentowaniu ze swoimi ideami w nich - co jest genialnym materiałem marketingowym. ⏩️ Becoming Bossless: An Update On The Radical Transformation Of Our First Acquisition
  14. Jakiś czas temu wrzuciłem na ścianę filmik, w którym Elon Musk przedstawia swoje pięć kroków pracy w organizacji i ucinania strat w procesie. Tutaj jeszcze raz to samo w nieco bardziej rozwiniętej formie. ⏩️ Musk’s 5 Step Algorithm to Cut Internal Bureaucracy at Tesla and SpaceX
  15. Jeff Patton wspólnie z Miro prezentuje pięć pomyłek lub błędów, jakie robimy w trakcie warsztatów User Story Mapping. Tutaj mamy streszczenie prezentacji, która możecie zobaczyć poniżej. ⏩️ Five common story mapping mistakes

Do oglądania | słuchania

  1. Laura Morgan (z którą się minąłem w DAZN, albowiem nie przypominam sobie jej wśród zespołu produktowego, gdy tam pracowałem) opowiada o swoich, „najgłupszych” pomyłkach dotyczących procesu discovery produktu. ⏩️ My three favourite product discovery mistakes - Laura Morgan
  2. Dosyć wyczerpujący materiał poświęcony spike’om, a więc eksperymentom, które często nadużywamy w pracy z zespołem. ⏩️ All About Spikes
  3. Historia powstania playlisty “Discovery Weekly”, która okazała się absolutnym hitem Spotify. O autonomii zespołów w Spotify, o kulturze pracy z produktem i wartościach, jakie kierowały firmą. ⏩️ How Autonomy Saved One of Spotify’s Most Loved Features • Joakim Sunden (wersja wideo)
  4. Wskazówki, na które warto zwrócić uwagę, jeśli nie jesteście zadowoleni z jakości tych spotkań w waszych zespołach. ⏩️ Are Retrospectives A WASTE OF TIME?
  5. Prezentacja Jeffa Patton, o której napisałem wyżej. ⏩️ Five common mistakes teams make when User Story Mapping (from the author)
  6. Prawdopodobnie słuchaliście już najnowszego podcastu Lenny’ego, ale jeśli go przegapiliście, bardzo ciekawy jest wywiad z Brianem Cheskym (CEO Airbnb). Bardzo interesujące podejście do zarządzania i leadershipu. ⏩️ Brian Chesky’s new playbook
    1. Ponadto John Cutler napisał świetną odpowiedź do wywiadu, w której podzielił się niektórymi moimi pytaniami i wieloma innymi. ⏩️ TBM 255: The New Airbnb (Lenny’s Podcast) w/Melissa Perri

Heheszek

  1. John Oliver bierze pod lupę firmę McKinsey (od siebie dodam, że mógłbym to samo powiedzieć o Deloitte - pełnym przekonaniem). McKinsey: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)